דברים שלא ידעתם שפייסבוק יודעת עליכם וגם כיצד עובד האלגוריתם שבוחר עבורכם? – 224 BLOG

האם עוקבים אחרייך?

האם פייסבוק עוקבת אחריכם? כיצד עובד האלגוריתם שיבחר מי יקודם ומי לא ומה שאתם לא בהכרח יודעים על הרשת שמונה 1.5 מיליארד משתמשים.

By Niv Yaffe

[המידע במאמר שלפניכם מבוסס על סמך ידע של שנים בפרסום בפייסבוק ובחקר על גווניו השונים אולם אין זה בהכרח אומר שזוהי השיטה שפייסבוק נוהגת במדויק והזכויות הרלוונטיות שמורות לפייסבוק עבור פעילות האלגוריתם ומבנהו.]

האם מאזינים לכם ויוצרים עבורכם עולם מותאם?

פייסבוק, חברת הענק שהחלה את מהפכת הרשתות החברתיות החלה את דרכה כרשת חברים בין סטודנטים באוניברסיטת הרווארד. מכשהבינו מייסדיה את הפוטנציאל הגלום בכך שהצטרפו עוד ועוד סטודנטים מכל אוניברסיטאות ארה”ב תוך פחות משנה החלו בצעדי ענק לפיתוח מערכת המונים שתספק צרכיהם של מגוון משתמשים רחב.  כיום ישנם מעל מיליארד משתמשים, אז אם כך כיצד מתאימים עבורכם פוסטים, פרסומות הצעות לחברים חדשים ויותר מכך כיצד יכול פוסט אחד להגיע למספר אנשים רב וכיצד האחר הכתוב באופן דומה יכול להשיג רק חשיפה מעטה?

 
איך ייראו קהילות אינטראקטיביות מקוונות? ברוב התחומים הם יורכבו ממשתמשים מנותקים גאוגרפית, לעתים מקובצים בקבוצות קטנות ולעתים יחידים בלבד. הם יהיו קהילות המורכבות לא ממיקום משותף, אלא מעניין משותף. “

חלו שמועות שפייסבוק מאזינה למשתמשים שלה וכך יודעת להתאים את התוכן שהם רואים. למשל, החלטת שהגיע הזמן לטוס וחשבת על פראג – יעד מצוין והחלטת לשתף חבר קרוב בתוכנית שלך. לא עוברות 24 שעות ופרסומת:” רק עכשיו חופשה לפראג ליוצאים בעוד חודש במחיר מבצע כולל מלון כולל טיסות והעברות רק לסגור!” . בטח תחשבו לעצמכם: איך לעזאזל הם יודעים , בסך הכל דיברתי על זה וכבר מגיעה לי פרסומת. אולי חודרים לי לפרטיות? או מאזינים לי? אז נשאלת השאלה: מה באמת קורה פה?

 

בעת רישום משתמש לפייסבוק אתם מספקים פרטים כמו תאריך לידה, מין שם מלא ועוד. כאן הכל מתחיל. רבים מהאנשים מוסיפים בית ספר תיכון, חטיבה , אוניברסיטה , תואר ועוד .

כך שכבה אחר שכבה נבנית האישיות האינטרנטית שלך וניתן להבין מי אתה ובמה מדובר.

תגיד לי מי החברים שלך ואומר לך מי אתה?

על כל משתמש פייסבוק, נבנית מעין אישיות שמאפיינת אותו. ניתן לדעת מי אתם על פי סגנון הקבוצות שאתם חברים בהם. לפי פוסטים שאתם עושים להם לייק או שיתוף ובעיקר לפי כמות השניות ששהיתם על כל פוסט. כך פייסבוק מתייגת פוסטים שונים לקטגוריות מסוימות ואם אתם לאחרונה שוהים יותר שניות (מספיק שינוי של מספר שניות בודדות) וכך ניתן יהיה לקבוע שלאחרונה אתם מתעניינים בשירות או המוצר הזה.

וכך גם ניתן לקבוע מי אתם לפי החברים שלכם. ומי אותם אנשים שאתם מתייגים בפוסטים ובתמונות וכך לדעת לשייך אתכם לקטגוריות מסוימות שעשויות לעניין אתכם.

בקלות ניתן למצוא את הפעילויות שעשיתם ולהפוך אותם לרצף של אירועים שיקבעו מי אתם ומה אתם אוהבים.

הפעל מיקום?

דרך נוספת לדעת מי אתם ומה אתם אוהבים היא דרך המיקום שלכם. פייסבוק מתעדכנת על אירועים לפי משתמשים שיצרו אירוע מסוים, וכמות המשתמשים שלה שנמצאים באותו האירוע.
ניקח לדוגמה את ההופעה של עומר אדם (איך לא) שהולך למלא את איצטדיון סמי עופר. במידה ואתם הולכים להיות שם באותו היום כנראה שפייסבוק ידעו שהייתם שם. אם זה ע”י צילום סטורי באינסטגרם או פשוט רפרוף מהיר בפיד שלכם והודעתם לאלגוריתם שאתם במופע. ואם ביקרתם בסמי עופר שני משחקים של מכבי חיפה, גם אז ידע האלגוריתם על מה שעשיתם ואיזה תוכן כנראה מתאים לכם.

בנוסף, פייסבוק מזהה עם מי מבין חבריכם הרבים אתם מבלים הכי הרבה ומשווה נתונים ובכך מזהה תחומי עניין משותפים ויכולה לבסס הצעות.

קוד מעקב ושמו פיקסל:

אם חשבתם שכל האמצעים הנ”ל גורמים לפייסבוק לדעת עליכם הרבה, תחשבו שוב.

פייסבוק פיקסל הינו פשוט קוד מעקב שניתן להתקין באתר שלך, הקוד שותל קובץ עוגייה בדפדפן של המשתמש הגולש באתרך ובעצם מאפשר לפייסבוק לראות מה הפעולות שהמשתמש עושה באתר, באיזה דפים שהה ולכמה זמן.

הקוד נוצר כדי לחזק את איכות הפרסום שפייסבוק מציעה ולאפשר למפרסמים המשתמשים בשירותיה מעקב אחר המרות באתר, כך ניתן לדעת איזו מודעה עובדת בצורה היעילה ביותר ומה התוכן הרלוונטי ללקוח שלך.

חשבו על הפיקסל כהמשך של מעקב גם לאחר יציאת המשתמש מהפייסבוק . המעקב יבוצע כל עוד האתר או האפליקציה שבהם אתם גולשים התקינו את הקוד בהצלחה.

כיוון שרוב העסקים מפרסמים בפייסבוק או באינסטגרם כך ניתן להניח שברוב האפליקציות או האתרים שתגלשו יהיה את הקוד וכך האלגוריתם ידע מהו התוכן שאתם מחפשים גם מחוץ לתחומי הרשת החברתית.



קוד הפיקסל יכול לעקוב אחריכם באפליקציות ובאתרים שונים ולשלוח נתונים לאלגוריתם

ממה מורכב לוח העדכונים הראשי (News feed) שלי?

כיוון שכיום הפייסבוק מוצף בתוכן שמגיע מכל עבר: מפרסמים, בעלי דפים עסקיים ומשתמשים פרטיים שמעלים תכנים על בסיס יומי ואף שעתי . פייסבוק צריכה לקבוע היררכיה מסוימת כדי לקבוע מה להציג עבורכם.  האינטרס של פייסבוק ברור אסור שהתוכן יהיה משעמם או לא רלוונטי עבורכם כי כך אתם תאבדו עניין בפייסבוק ותצאו החוצה.
בכל פעם שתכנסו לפייסבוק – האלגוריתם יאסוף את כל הפוסטים של החברים שלכם, הקבוצות והדפים העסקיים כולל תכנים ממומנים ויציג לכם את אלה בעלי הדירוג הגבוה ביותר שניתן להם על פי האלגוריתם.
פייסבוק עובדת על רגש וזה דבר שיש לקחת בחשבון בכל פעולה שנבצע ברשת החברתית הזו, רגש = חוסר שעמום וכך הפוסטים השונים מקבלים את הדירוג שלהם.
לאחר עליית הפוסט לאוויר , במשך מספר דקות הוא יקבל חשיפה די גבוהה ויתחיל במסע הדירוג שלו. (יש הטוענים שכבר בעת הכתיבה וההפצה הפוסט מקבל דירוג – אך גם פוסטים כאלה נחשפים בדקות הראשונות יותר מאשר לאחר שעה או יום).

לאחר שחרור הפוסט לאוויר המדד שיקבע את דירוג הפוסט יהיה: כמויות.

  • כמות רגשות (לייקים למיניהם).
  • כמות תגובות
  • כמות שיתופים
  • זמן שהמשתמש השקיע בקריאה
  • פעולות נוספות שהמשתמשים ביצעו עם הפוסט שלכם.

גורמים אלה יקבעו האם אחוז החשיפה יעלה או ירד ויקבעו את דירוג הפוסט ולאיזה קטגוריה הוא משויך.

כיצד יוצרים תוכן שזוכה לחשיפה רבה?

אם הייתה לנו תשובה חד משמעית לשאלה הזו כנראה שהמאמר הזה היה עולה הרבה כסף..
ישנם דגשים לכתיבה מוצלחת שבהחלט ישפרו את תוצאותיכם ויזכו אתכם במידה רבה יותר של חשיפה בוודאות.

אנו יודעים שוידאו מקודם בפייסבוק הרבה יותר מתמונות או מפוסטים כתובים בלבד, נוסף על כך כדי ליצור תוכן איכותי צריך לחשוב על ערך שאתם נותנים לצופים בפוסט. האם אתם כותבים פוסט שנועד למשפחה ולחברים או ללקוחות שלכם?

אנו מניחים שמדובר בלקוחותיכם אחרת סביר שלא הייתם קוראים עד כאן ואם זה המצב חשבו, מהו הערך המוסף שאני יכול להעניק לכל קורא? איזה טיפ מקצועי אני יכול לתת ואם אילו בעיות רוב לקוחותי מתמודדים?

לאחר שתשאלו את השאלות , אפשר להכין את התשובות ולהחליט איך אנו מציגים אותם.

הציגו את הבעיות, רשמו את הפתרונות שאתם מציגים והציגו את עצמכם כפותרי הבעיה ולבסוף השאירו דרך ליצירת קשר לשאלות נוספות שיצוצו ולמתן עזרה.

הפוסטים שלכם יזכו לתגובות מהירות, לשיתופים ולאינטראקציה גבוהה מצד הקוראים, מה שידרג את הפוסט כאיכותי ויזניק את הדירוג לחשיפה רבה ללא עלות.

הקפידו להכניס ערך לגולש - ללמד אותו משהו שהוא לא ידע קודם, או לתת טיפ ללא תמורה.

ולסיכום:

המידע שהרשת מסוגלת לצבור על כל משתמש הוא בלתי נתפס והרבה מעבר למה שרובנו מאמינים שיודעים עלינו, עשו לעצמכם טובה ואבטחו את חשבונותיכם ברשת מפני גניבת זהות ועוד.
ולכל אלו הרוצים לקבל חשיפה מיטבית – לא הייתי בונה על זה במקומכם כל כך. אחוז החשיפה האורגנית לפוסטים כיום עומד על סביב ה-10% וצפוי להמשיך לרדת, השיגו את הקהל שלכם ובנו לכם סביבה אוהדת בקבוצות ובפורומים שונים ברחבי הרשת כדי להמשיך להעניק ידע ללקוחות שלכם בכל עת.

זה פשוט מאוד!

אהבת? שיתפת!

וכך גם אחרים יוכלו להנות מהתוכן האיכותי במאמר זה

יודע משהו שאנו לא?

כתוב תגובה בתחתית הדף ושתף אותנו כדי שנשתפר!

לפתיחת הצ'אט
1
אני זמין לשאלות
הייי לך
איך אפשר לעזור?